Mire van szüksége a gyermeknek, hogy boldoguljon?
" Mindenek felett játszodjon és nőjjön a gyermek..."
Az első elvetett magok,az első tavaszi virágok megkapják a valódi táptalajt az éltető esőt..
-Gondolatok Vekerdy Tamástól:
Elöször is egy kérdés: Minn múlik, hogy az,hogy boldogulunk-e az életben, hogy gyerekeink beválnak-e, boldogulnak-e a felnőtt világban?
Kibírom-e önmagam, tudok-e többé-kevésbé jó kompromisszumot kötni, el tudom e viselni a körülöttem lévő embereket...
Mindezek, nem velünk született képességeink, nem attól, amit IQ-val mérünk, hanem az
EQ-n az emocionális quotiensen az érzelmi inteligencián.
Mennyire tudom beleélni magam a másik ember helyzetébe, mennyire vagyok empatikus, mennyire vagyok rugalmas a különböző álláspontok mérlegelésében és a saját álláspontjaim szükséges változtatásában, mindezeket az érzelmi inteligencia fogja eldönteni, ráadásul korlátok nélkül fejlesztehető.
A legelső feltétele,hogy megadjuk gyermekünknek testi lelki értelemben az érzelmi biztonságot, amit csak emberi kapcsolatok- a testi érintkezésben, a lelki odafordulásban és komunikációban kifejeződő kapcsolatok tudják megadni.
Érzelmet adni és kapni
A játékon, játékos helyzeteken keresztül áramlanak szabadon az érzelmek.Megtanul érzelmet adni és kapni, érzelmileg igényessé teszi őt a késöbbiekben.
Játék, mese, művészetek
A kisgyerekkori érzelmi biztonság megadásával kezdődik az érzelmi inteligencia kibontakozása és folytatódik a szabad játékban és mesehallgatásban. A belső képek segítik hozzá, hogy feldolgozza a világról és saját belső világából nyert tagolatlan benyomásait és mindig újra tagolja.
Ezt a feldolgozó munkát zavarják meg a különböző képernyők külső képei.Testi lelki tétlenségre szoktatja,ha sok időt tölt el elötte órákon át és nincs közben komunikáció valamelyik szülővel,mert lebénítja a készülék a testi mozgást. Lecövekeli és mozdulatlanságra kényszeríti a gyereket, a belső kép készítés, a feldolgozás, a fejlesztő elsajátítás testi szinten leáll.Agresszívabb lesz.
Fontos a meseolvasás és hallgatás a gyermek így belső képet készít.
Test- lélek-szellem
Karácsony Sándor az embert hármas tagoltságú lényként látja, úgy mint az evangéliumok vagy mint Rudolf Steiner.
E felfogás szerint az embernek van teste, mely a természeti világból vétetik,és van szelleme, amely a transzcendenciából származik. e két végpont között izzik a lélek tartománya.
folyt. köv. óvodák, iskolák, Steiner és Waldorf pedagógia...
Ez a pedagógiai felfogás hangsúlyozottan tiszteletben tartja a gyermekek, a diákok és szülők vallásos és egyéb meggyőződését, valamint az eltérő nemzeti kultúrák sajátosságait. Emellett minden gyermek számára igyekszik megteremteni azokat a feltételeket, amelyek az érzelmi biztonságukat és a szellemi szabadságukat biztosítják.
Rudolf Steiner az emberközpontú nevelés művészetét kívánta megvalósítani. Szerinte az oktatásnak, így az óvodának és az iskolának is a szabad szellemi élet követelményeinek megfelelően, politikai és gazdasági kényszertől mentesen kell működnie. A Waldorf-intézményeket világszerte a szülők igénye hívja életre, megegyezően az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozatával és az Európa Parlament határozatában megfogalmazott alapelvekkel.
A Waldorf-pedagógia célja, hogy módszerével és neveléselméletével a gyermekek egészséges fejlődését támogassa. Ennek érdekében teljes mértékben tekintetbe veszi az életkori sajátosságokat és az adott korhoz tartozó fejlődési törvényszerűségeket. A testi, lelki és szellemi adottságok fejlesztésére egyformán hangsúlyt fektet az egységes művészeti, gyakorlati és intellektuális képzés útján, így az oktatásban „a szív, a kéz és a fej" egyidejű nevelése jelenik meg.
Waldorf, Montessori, vagy Rogers ?
MELYIKET VÁLASSZAM?
http://www.femina.hu/baba/montessori_rogers_waldorf_melyik_a_testre_szabott_modszer_gyermekednek